Summa sidvisningar

torsdag 19 maj 2011

Ghost:/Skogspromenad i verkligheten

I går blev jag medsläpad på skogspromenad av en välvillig granne. Det var en häpnadsväckande upplevelse för mig som tidigare inte observerat naturen annat än på TV.
För det första: Naturen är ju så jävla stor, mycket större än i TV-rutan. Det var en överraskning som gränsade till chock. Antagligen var det på grund av naturens väldighet som jag blev andfådd också. Naturen är inte på långa vägar lika tröttande i TV som i verkligheten.
För det andra: Jag stötte inte på en enda varg. Att döma av den upphetsade debatt som drivs av jägarorganisationerna var jag övertygad om att naturskogen skulle krylla av vargar, men icke. För säkerhets skulle hade jag beväpnat mig med dubbelpipig hagelbössa och artilleripjäs samt iklätt mig skyddsutrustning men inte en enda ynka varg attackerade mig. Bristen på varg att avliva var en klar besvikelse.
För det tredje: Naturen var mycket bökigare och stökigare än jag hade föreställt mig. Överallt träd, buskar, stenar och annan bråte som gjorde det svårt att ta sig fram. För att inte tala om alla jävla rötter som man ideligen slog tårna i och snubblade på. Myndigheterna borde ta sitt ansvar  och göra naturen mer lättillgänglig för hederligt folk. Röja upp i bråten och asfaltera vägar genom naturområdena, anlägga P-platser och placera ut pubar och caféer på strategiska platser, det vill säga på korta - mycket korta - avstånd från varandra. Naturvistelser kräver täta förfriskningar.
Allt sammantaget - andfåddheten, avsaknaden av vargar, all bråte som hindrar framkomligheten, bristen på pubar - har jag kommit till slutsatsen att vistelse i den verkliga naturen är klart övervärderad.
I fortsättningen håller jag mig till natur på TV, med en ölburk i ena handen och en cigarrett i den andra. Bekvämast så.

10 kommentarer:

  1. God morgon! Om du vill lägga upp en lista på dem som du läser varje dag så ska du ..
    gå in på Design .. lägg till en Gadget(i högerspalten) .. markera Blogglista bland alternativen ..
    När sedan gadgeten är på plats (i högerspalten på Design) så kan du placera den var du vill, högt eller lågt.
    Klicka på Redigera .. skriv i min webbadress .. http://anybodys-place.blogspot.com .. och vips så har du första namnet i din blogglista.

    Här lägger du också in Bloggportalen, räkneverk, andra blogglistor mm.

    Jag har inte fattat alla finesser själv än.

    Tilläggas bör att statistikfältet är alldeles utomordentligt!!! Det når du också genom att gå in på Design och höja blicken till menyraden högre upp .. Statistik!!! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för alla tips. Ska ta itu med dem så småningom, så fort jag får ordning och reda i min stackars skalle...

    SvaraRadera
  3. Hej, det blir nog bra med bloggarna vad det lider.
    Oroligt just nu, men kanske det var det som behövdes? Nu har man inte tid att bråka och konsentrerar sig på alla knapparna istället. Men vänta bara, snart är det samma liv igen :)
    Godmorgon från en som har slut på cig och får ta den där promenaden vare sig han vill eller inte!

    SvaraRadera
  4. Det där med slut på cigg känner jag igen...Och bra med bloggandet blir det säkert vad tiden lider. Utan bråk. Men det är besvärligt att slå om till nya rutiner när man i flera år har vant sig med inställningar och knapptryckningar som sitter i ryggmärgen, praktiskt taget. Men man vänjer sig väl så småningom.

    SvaraRadera
  5. Ut i naturen! Herregud Ghost, vilken tur att du överlevde!!!
    Det närmaste något liknande äventyr bör vara en bänk i någon liten park.
    Gärna vid någon fontän. Vatten har en lugnande effekt, har jag hört.

    Välkommen till bloggen!
    Jag har också emigrerat från ab och hit nu. =)

    SvaraRadera
  6. Vill bara säga Här är jag!!! Men det gick visst inte så bra eftersom jag valde (njaa... det vete tusingen, förrsten).. jag hamnade på Wordpress eftersom jag hade fel filformat eller nåt sånt för att kunna hamna på Blogpsot. Min nya adress är i alla fall http://madamsblogg.wordpress.com/ Tusen pussar om du slutat röka. Har du inte gjort det så får du en handskakning... ;-)

    SvaraRadera
  7. Libra: Tack för välkomnandet och välkommen själv! Det där naturbesöket tog på krafterna såpass att jag blev tvungen att besöka Äldsten, hans kära Sambo och deras (och mitt!) Lilla Mirakel några dagar för att vila upp mig. Nu är jag hemma igen, en lärdom rikare: Naturen gör sig bäst via TV- och bilrutan.

    SvaraRadera
  8. Madam: Bra att veta var du finns. Haf faktiskt varit rökfri i tre dygn sånär som på några timmar och räknar därför med att inkassera tusen pussar (dock gärna fördelade över lite tid, annars kan det bli för mycket koncentration av det goda).

    SvaraRadera
  9. Hinner vi med tusen pussar mellan dina rökpauser? Tveksamt, va?

    *man kan ju alltid hoppas*

    *nu får han klura ut vad jag hoppas på*

    *he he he*

    SvaraRadera
  10. Nu ställde du till med mer förvirring i min redan förvirrade hjärna. Men jag anar att kommentaren har nånting att göra med rökning och pussar, oklart när, var, hur och i vilken ordning.

    SvaraRadera