Summa sidvisningar

söndag 26 juni 2011

Ghost:/Har ni försökt skita med dinglande ben?

Med anledning av att jag är på besök hos Lilla Miraklet, Äldsten och hans Sambo ska jag reprisera ett inlägg som jag första gången publicerade för drygt två år sedan  när de var nyinflyttade i sin lägenhet. Inte Lilla Miraklet förstås, hon var inte påtänkt då.

Lägenheten är jättefin. Snygg och i ett lugnt och lummigt område. Ändå bara ett stenkast till centrum.
Praktisk är den också. Utom på en punkt.  Toastolen är av den där modellen som monterats på väggen. Och den har monterats för högt.

Det ställer till problem.

Har ni försökt skita med dinglande ben? Det är inget jag rekommenderar.
Jag är van  att skita med fötterna fast parkerade på golvet.

Men när jag kliver in för morgontömningen hos Äldsten och hans familj måste jag bära med mig en hushållstege för att överhuvudtaget komma upp på toastolen. Och jag är inte särskilt kortväxt, snarare av normallängd.

Sen blir jag sittande.

Med benen dinglande.

Har ni försökt krysta och pusha och trycka utan båda fötterna fast förankrade i golvytan? Det ska ni vara glada för att ni inte har. Peristaltiken vägrar blankt att fungera, den inte ens funderar på att sätta igång.

Det blir liksom ingen styrka och kraft.
Ingenting händer.

Efter några försök rinner dessutom själva beslutsamheten ur ens själ och sinne.
Man blir sittande.
Tom i själen.
Men fortfarande full i tarmen.
När det  borde vara tvärtom. Tom i tarmen och full i själen, full av lättnad
Efter sisådär trekvart klättrar jag ner för stegen.
Med oförrättat ärende.
Begriper inte hur Äldsten och Sambon klarar av sina dagliga vedermödor. De har försökt förklara, jag förstår rent teoretiskt men när det kommer till det praktiska går jag bet.

När situationen blir akut tvingas jag hasta iväg till närmaste krog för att låna dess toa. I något annat ärende skulle jag givetvis aldrig drömma om att gå på krogen.
Det blir dyra men prisvärda toalettbesök. Men om jag i framtiden fastnar i alkoholismens garn vet ni vad det beror på:
Att Äldstens med familj har en toastol som är monterad på tok för högt på väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar