Summa sidvisningar

lördag 2 juli 2011

Ghost:/Roligt och lärorikt om språket

 Bloggaren Skvitt har skrivit en kommentar till min lilla Kär leks dikt på sär skriviska. Kommentaren är så rolig och bra att jag helt sonika knycker den och gör ett inlägg av den. Håll till godo, skratta och ta vid behov åt er av pedagogiken.

skvitt skriver:
Jo, språkvård är något jag själv vurmar för och mest reagerar jag över dessa människor som inte kan skilja på de och dem utan tror att allt som kallas ”dom” kan skrivas som ”dem”.
Kan man inte svensk grammatik, skriv då talspråk! Och för den som vill lära sig kommer jag nu med en lektion i Skvitts friskola:
byt ”de” mot ”jag” och ”dem” mot ”mig”! Se om det funkar. Gör det de så byt tillbaka!
Skvitt tar ett exempel för att alla elever ska fatta. Kika på denna mening:
”Jag gick hem till mig, för det var där jag bodde och det förklarade jag för dem!”
Alla inser att det är så det heter. Men när det kommer till de och dem kan folk skriva:
”Dem gick hem till sig för det var där dem bodde och det förklarade dem för dem!”
Att det är så djävla svårt för vissa att skriva korrekt:
”De gick hem till sig, för det var där de bodde och det förklarade de för dem!”
Vad lär skolan ut egentligen?

Det fanns en site förr, men man kommer åt den än. Den heter Skrivihop.nu och har en ”Svart listan”: http://skrivihop.nu/aktioner/svarta.php
Exempel:
Man kan ju undra vem i fridens namn som heter Vitlök. Hur som helst så tycks Kavli ha hans dressing.
Men riktigt korkat blir detta:
Kyckling lever, släng gungan och nacka naprapaterna!
Här är några av sitens bästisar med deras egna små tillägg:
BAD SHORTS – inte är de bra inte…
HUGG ORM – Effektivare än att slå den?
SKUM TOMTE – tar klapparna själv.
RÖK FRITT – bolma på bara!
KASSA SKÅP – inget att förvara något värdefullt i.
BIND GALEN – innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA – stjäl en fågel.
JÄST SVAMP – alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD – vill ni beställa något mer?
SJUK GYMNAST – kan behöva en sjukgymnast.

Andra galenheter:
”Skivad kalv lever med kul potatis” – kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
”Extra knäck till jul” – lite julgodis är aldrig fel.
”Svensk general agent för Kinaföretag” – militär med rätt att döda…
”Inte rädd för att visa fram fötterna” – hoppas bara att han tvättade dem innan.

Jag gör tamefanken ett eget inlägg i saken.
/Skvitt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar