Summa sidvisningar

lördag 2 juli 2011

Ghost:/Skärp er, Facebook!

I förrgår avaktiverade jag mitt Facebookkonto. Ett konto som har varit praktiskt taget oanvänt i ett år eller mer.
I går var detta konto aktiverat igen! I ett mejl påstod Facebook att jag hade återktiverat det, och om det inte var jag så var det "någon".
Avaktiverade det en gång till. Och förbanne mig var det inte aktiverat igen nu i morse, med samma mejlförklaring som i går.
Men varför i fridens namn skulle "någon" vilja återaktivera ett av mig oanvänt FB-konto? Någon som är hemligt kär i mig och vill sitta och stirra på de få meningar jag skrivit för åratal sen?
Dessutom har jag ett mycket svårforcerat lösenord som jag är säker på att ingen lyckats knäcka, även om viljan mot förmodan skulle finnas.
Jag tror att det helt enkelt rör sig om ett oblygt försök av Facebook att hålla konto- och användarstatistiken uppe. Ju fler konton, desto större intäkter, så enkelt är det ju.
Läste för några veckor sen att Facebook förlorat sex miljoner konton i enbart USA. I ett läge med så kraftig nedgång är det inte att undra på om man prövar diverse tjyv- och rackarknep för att hålla statistiken uppe.
Men ändå Facebook: Skärp er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar